Oulun Kokoomus tavoittelee käsittelyä pormestarimallista seuraavien vaalien jälkeen

15.12.2023

Oulun Kokoomus näkee, että nyt on aika antaa vt. kaupunginjohtaja Alatossavalle työrauha ja käydä rauhassa läpi tulevaisuuden askelmerkit.

Oulun Kokoomus pitää kaupunginjohtajan irtisanoutumista valitettavana, mutta ainoana vaihtoehtona. Kunnallisjärjestön mukaan poliittiset päättäjät ovat toimineet vastuullisesti menettelyssään ja järjestö kiittää yksimielisyydestä asiankäsittelyssä.

Puolueorganisaatio haluaa kuitenkin katsoa tulevaisuuteen kaupungin ja kaupunkilaisten parhaaksi. Kokoomuksen näkökulmasta aito päätöksenteko vaatii myös konkreettisempia vastuita. “Meidän tavoitteenamme on siirtyä maailman suosituimpaan johtamismalliin Tampereen ja Turun tapaan. Linjamme on edelleen pormestarimalli. Se ei ole muuttunut”, toteaa Oulun Kokoomuksen puheenjohtaja Sebastian Stenfors.

Kunnallisjärjestö kuitenkin tunnustaa, ettei nyt ole hedelmällisin aika ajaa tätä tavoitetta, koska sille ei ole vaadittavaa tukea. Samoin kaupunginjohtajan poistumisen seurauksena ensisijainen tavoite täytyy olla varmistaa työrauha ja arjen sujuminen. Tämän vuoksi Oulun Kokoomus tavoittelee johtamisjärjestelmän käsittelyä vasta seuraavalla valtuustokaudella. “Nyt lähtökohtaisesti tavoitteenamme on, että 2025 aloittava valtuusto äänestää pormestarimallista ja ensimmäiset pormestarivaalit Oulussa käydään sitä seuraavissa kuntavaaleissa”, Stenfors linjaa.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Kunnallisjärjestö haluaa kuitenkin myös nostaa esille kaupunginjohtajan hakuun liittyviä seikkoja. Kokoomuksen mukaan kaupunginjohtajan aiemmassa hakuprosessissa oli selkeänä heikkoutena työn määräaikaisuus. “Niin kauan kuin kannattamamme johtamisjärjestelmän tarkastelu ei saa muilta puolueilta tukea, meidän pitää parantaa sitä, mikä on mahdollista. Jos ja kun seuraavaa kaupunginjohtajaa haetaan, niin haetaan sitten toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen. Tämä houkuttelee paremmin hakijoita”, kommentoi Stenfors.

Oulun Kokoomus pitää vt. kaupunginjohtaja Ari Alatossavaa erityisen kyvykkäänä ja luottaa hänen toimintaansa. Tämän vuoksi puolue perää hyvää harkintaa, eikä näe tarvetta välittömille ratkaisuille.

Lisätiedot:

Sebastian Stenfors